Drone-inzet voor een optimale efficiency

Veel van de grote bruggen in ons land die een vaarweg kruisen, zijn voorzien van één of meerdere bruginspectiewagens om het kunstwerk periodiek te kunnen inspecteren. Aangezien het een arbeidsmiddel betreft, dient de bruginspectiewagen minimaal eens per jaar gekeurd te worden. Gezien de complexiteit van de locatie is dat soms best een uitdaging. Aboma Inspections maakt daarom steeds vaker gebruik van een drone.

De afgelopen jaren is meer dan eens aangetoond dat het inspecteren van de onderzijde van een brug écht wel noodzakelijk is, begint Bas van Gruijthuijsen, algemeen manager bij Aboma Inspections. “Daarvoor is een bruginspectiewagen het geijkte middel. Het is in veel gevallen een behoorlijk complex apparaat en voor elk kunstwerk uniek en op maat gemaakt. Veel van de bruginspectiewagens vallen onder de verantwoordelijkheid van Rijkswaterstaat, die toeziet op een veilige inzet. En daar hoort ook een periodieke keuring bij. Naar onze bescheiden mening kan die keuring aanzienlijk worden versimpeld door de inzet van een drone. Een bruginspectiewagen bevindt zich immers niet altijd op de meest toegankelijke locatie.”

Kortere doorlooptijd
Het controleren van een bruginspectiewagen is dus best complex. “Werkzaamheden vinden altijd plaats in de nabijheid van een waterweg, een autoweg en/of spoorlijn”, stelt Bas terecht. “Dat betekent dat er afstemming gezocht moet worden met diverse partijen om de inspectie veilig te kunnen uitvoeren. Soms is zelfs een stremming onvermijdelijk. Omdat het grootste deel van de keuring een visuele inspectie betreft, kun je met een drone, voorzien van allerlei sensoren en camera’s, in de meeste gevallen veel sneller en toch uiterst gedetailleerd een visuele inspectie uitvoeren. Het resulteert in een veel kortere doorlooptijd en dus een kortere stremming.”

Regelgeving drone-inzet
De regelgeving omtrent dronegebruik is de laatste jaren sterk aangescherpt. Aboma is gecertificeerd conform de Specific Category en heeft alle benodigde papieren om te mogen vliegen, ook op deze bijzondere locaties onder een brug. “Er dient wel een operationeel plan te worden gemaakt in samenspraak met de beheerder, maar dat is slechts een formaliteit. Vanuit Aboma verzorgen we het complete plaatje”, zegt Jeroen Gerkema, coördinator materieel en dronepiloot bij Aboma Inspections.

Aangezien het een arbeidsmiddel betreft, dient de bruginspectiewagen minimaal eens per jaar gekeurd te worden.

Professionele blik
Los van een visuele inspectie van de constructie en de (ophanging van de) rails waarover de bruginspectiewagen zich beweegt, worden bij een keuring alle zaken waaraan een gebruiker wordt blootgesteld getoetst en geïnspecteerd. Jeroen geeft enkele voorbeelden: “Is er sprake van een veilige toegang? Kun je ergens klem komen te zitten? Is het leuningwerk in orde? Ook wordt de documentatie en de gebruikershandleiding aan een professionele blik onderworpen. Verder is het rijden van de gehele rijweg tot aan de eindaanslagen onderdeel van de keuring.”

Met de inzet van een drone kan Aboma in veel gevallen een optimale efficiency behalen bij het keuren van een bruginspectiewagen. “Doordat keuren onze eerste natuur is, weten we als we een drone inzetten exact waar we op moeten letten”, concludeert Bas. “We kunnen zodoende onze klanten op veel meer facetten bedienen met een drone, zoals het inspecteren van kunstwerken en bouwmaterieel op moeilijk begaanbare plekken. Dat geeft weer een andere dynamiek aan ons vakgebied.”

Klik hier voor meer informatie over drone inspecties.

 

Pijl links Terug

Meer weten? Vul het formulier in en wij nemen contact op.