Weliswaar is een VCA-certificering bij wet niet verplicht, het wordt vrijwel altijd geëist door opdrachtgevers. Vooral de wat kleinere organisaties tot pakweg 25 medewerkers hebben vaak moeite om het VCA-systeem op poten te zetten en in de lucht te houden. Aboma biedt binnenkort een helpende hand met een uitbreiding van het digitaal platform ‘Aboma Check!’ waarin ook ruimte is voor MOS-meldingen (melding onveilige situatie) en werkplekinspecties.
Een VCA-schema in de lucht houden, kost tijd en vraagt aandacht. “Bij de wat kleinere organisaties, die (nog) niet groot genoeg zijn om bijvoorbeeld een KAM-coördinator in dienst te nemen, ligt dat vaak op het bordje van de directeur, die tevens de acquisitie doet, het relatiebeheer en tussendoor VCA voor elkaar moet zien te krijgen”, zo schetst Pieter Visser, algemeen manager Advies bij Aboma, een veelvoorkomend praktijkvoorbeeld. “De intentie is er wel, maar men beseft zich onvoldoende dat VCA de nodige haken en ogen heeft die continu aandacht vragen. Een maand of twee voor de certificerende instantie komt, komen ze in actie en moeten er halsoverkop allerlei zaken geregeld worden.”
Weliswaar is een VCA-certificering bij wet niet verplicht, het wordt vrijwel altijd geëist door opdrachtgevers.
Onderdeel van het totaalproces
Met de VCA-module van Aboma Check! biedt Aboma bedrijven een digitaal hulpmiddel om het VCA-systeem relatief eenvoudig op te stellen en/of in de lucht te houden. “Het systeem maakt een handboek overbodig en is gebaseerd op een takenlijst die bedrijven waarschuwt dat het tijd wordt om actie te ondernemen”, legt Harry Spies, operationeel manager bij Aboma, uit. “De taken zijn allemaal tijdgebonden, zodat een mooie spreiding ervan is gegarandeerd. Op die manier wordt VCA veel meer onderdeel van het totaalproces van een organisatie in plaats van een haastklus tegen de deadline.” Het platform is in eerste instantie ontwikkeld voor VCA* (1 ster). “De bedoeling is om hierop voort te borduren naar VCA** (2 sterren), zodat ook grotere organisaties ervan gebruik kunnen maken”, zegt Visser. “Een dergelijk systeem helpt ook de KAM-coördinator enorm om meer grip op de processen te krijgen.”
De VCA-module in Aboma Check! is beschikbaar in een abonnementsformule voor een vast bedrag per periode, inclusief werkplekinspectiemodule en MOS-module. “Natuurlijk, het kost in het begin wat tijd om het bestaande systeem over te zetten naar de digitale omgeving of nieuw op te zetten”, erkent Visser, “maar vervolgens is het een kwestie van periodiek de taken uitvoeren om up-to-date te blijven.” Voor meer verdieping is er ook een uitgebreidere werkplekinspectiemodule beschikbaar om vervolgacties te definiëren of trendanalyses uit te voeren. “Formeel is dat echter voor VCA* (1 ster) niet nodig, maar met het oog op de toekomst en uitbreiding naar VCA** (2 sterren) wel van belang.”
Terug
Meer weten? Vul het formulier in en wij nemen contact op.