Al 60 jaar maakt Aboma zich sterk voor het verhogen van de kwaliteit en veiligheid in de bouw en infra door middel van het uitvoeren van keuringen en het aanbieden van opleidingen. “Onveilig werken is gelukkig maatschappelijk onaanvaardbaar geworden, maar dat wil niet zeggen dat we er al zijn”, zegt Jeroen Lammertse, directeur van Aboma. “Ons doel is streven naar een 100% veilige werkomgeving. Dat is een continu proces. Met het oog op de toekomstige ontwikkelingen, zoals de elektrificatie van bouwmaterieel, komen er weer andere uitdagingen bij.”
De elektrificatie van bouwmaterieel neemt steeds grotere vormen aan. “Een logische ontwikkeling”, vindt Lammertse, maar hij maakt zich tegelijk ook wel zorgen over het kennisniveau bij de gebruikers. “Men is heel snel geneigd om zelf de handschoen op te pakken en een machine aan te passen. Vergeet niet dat je dan fabrikant wordt van het apparaat en daarmee alle verantwoordelijkheden naar je toetrekt. Met andere woorden, je bent verantwoordelijk voor het complete machinedossier. Het is dus zaak om de juiste partijen om je heen te verzamelen om het proces in goede banen te leiden. Wij kunnen daarin ondersteunen en het gehele traject beoordelen op conformiteit en haalbaarheid.”
De elektrificatie van bouwmaterieel neemt steeds grotere vormen aan en dat vraagt om passende maatregelen
Zintuiglijke kenmerken
Geur en geluid zijn vaak belangrijke indicatoren bij het bedienen of lokaliseren van machines op een bouwterrein, weet Lammertse. “Zintuigelijke kenmerken die veelal ontbreken bij elektrisch materieel. Daar gaan we soms met z’n allen wat gemakkelijk aan voorbij en ik heb nog niet het gevoel dat daar heel veel aandacht voor is. We zullen gezamenlijk tot een oplossing moeten komen om het bouwterrein ook met elektrisch materieel veilig te houden. Bijvoorbeeld door het toevoegen van andere zintuigelijke kenmerken, zoals een lampje of een bepaald geluidsignaal. We zijn enorm actief in diverse overlegorganen en werkkamers over de ‘toekomst van de bouwplaats’ en brengen juist deze ‘randvoorwaarden’ voor het voetlicht om zo de discussie op te starten. Daarnaast werken we ook samen met BOVAG, omdat elektrificeren verder gaat dan alleen de bouwplaats, maar ook het transport van en naar de bouwplaats toe raakt.”
Stichting Aboma
Aboma keurt materieel volgens wettelijke schema’s. “Ook hier is maatschappelijk draagvlak voor nodig. De schema’s worden samen met brancheorganisaties, werknemersorganisaties en gebruikers opgesteld”, legt Lammertse uit. “Wat we helaas moeten constateren, is dat die laatste groep steeds vaker afhaakt. Dat zal vast niet allemaal onwil zijn, maar het is ook vanuit de gebruikerskant essentieel dat een goede afvaardiging is gegarandeerd. Een 100% veilige werkomgeving creëer je immers samen. Keuren en certificeren is slechts aantonen dat je aan de minimumeisen voldoet. Dat is wat anders dan de wil om zo veilig mogelijk te werken. Langzamerhand is men zich daar wel van bewust en bereid om in te investeren. De groep met bedrijven die echt streven naar een 100% veilige werkomgeving wordt steeds groter. Als Aboma investeren we daar ook in. Onze winst gaat voor een groot deel naar Stichting Aboma die projecten financiert om de veiligheid in de bouw en infra te vergroten. Een win-win.”
Meer weten? Vul het formulier in en wij nemen contact op.